ДО ПИТАННЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Педагогам під час організації уроку за необхідності варто дотримуватися правила 30 відсотків Рассела Барклі (в оригіналі стосується осіб з РДУГ), відповідно до якого стійкість сприймання, можливості уваги, довільного запам’ятовування і здатність до самоконтролю і саморегуляції здобувачів освіти з ООП (імовірні порушення психофізичного розвитку по типу РДУГ, а також ЗПР церебрально-органічного походження або легкої когнітивної дефіцитарності, деякі випадки РАС) приблизно на третину нижчі порівняно з їхніми однолітками, підбираючи (навіть без зміни змісту навчання у разі внесення адаптацій) обсяг інтелектуального навантаження, формат і типи завдань як для дітей більш ранньої вікової категорії. Як зазначав свого часу Фрідріх Ніцше, «мудрість полягає у тому, що тривалий час прописувати навіть саме здоров’я людині у невеликих дозах». Адже більш повільне формування лобних відділів головного мозку, характерне, зокрема, для здобувачів освіти з РДУГ, призводять до низького рівня самоконтролю, труднощів у плануванні і контролю власних дій. Тому з учнями з вираженими освітніми труднощами доречно реалізовувати ступінчастий метод поступового нарощування навчального навантаження.
ЗЗСО висуває підвищені вимоги до довільності когнітивних процесів та емоційно-вольової саморегуляції учнів порівняно з дошкільниками. Довільна поведінка людини є поведінкою соціальною за своєю суттю (за Л. С. Виготським). Поведінкові акти дитини значною мірою регулюються мотивами, які не усвідомлюються, та регулюються основними емоціями, прямо пов’язаними із задоволенням потреб і зовнішніми факторами контролю.
Базова допомога для дітей з ООП у такому разі – у перебудові освітнього середовища шляхом його спрощення, зменшення кількості та інтенсивності тих факторів, які діють відволікаюче на дітей з освітніми труднощами, а також забезпечення структурованості часу, дотримання простоти роз’яснень і чіткості поставки цілей перед здобувачами освіти тощо.
Водночас соіл відмітити, що здобувачі освіти з ООП часто сприймаються педагогами з точки зору їхніх фізичних, функціональних обмежень і освітніх труднощів, з якими вони стикаються під час навчання. Однак приділяючи надміру уваги труднощам дітей, важливо розпізнати також і їхні сильні сторони. Сильні сторони здобувачів освіти з ООП можуть бути значними або скромними, видимими або прихованими, однак вони однозначно є і не в одній якості.
З повагою, керівник КУ "Інклюзивно-ресурсний цкнтр № 3" Миколаївської міської ради
Прасол Дмитро Вікторович