ДЕКІЛЬКА СЛІВ ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ НАВЧАННЯ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ІЗ РДУГ
Організовувати роботу дитини із РДУГ в інклюзивному / спеціальному класі потрібно із урахуванням низької працездатності і нерівномірного темпу роботи, часто імпульсивності реакцій і дій учня. Навчання дітей із РДУГ полягає у грамотній реалізації балансування між ідеєю вільного виховання (за М. Монтессорі) і дисципліною порядку (за В. О. Сухомлинським). Педагогу слід пам’ятати у своїй роботі про те, що чим більш організований учитель, тим більш організовані його учні.
Потрібно враховувати циклічний режим роботи мозку дитини із РДУГ: тривалість продуктивної роботи на уроці триває переважно від 5 до 15 хв., після чого мозок учня має відпочити впродовж 3-7 хв. для накопичення енергії для наступного періоду продуктивності (що можливо за рахунок реалізації мініперерв в структурі уроку та / або проведення уроку за типом класу-комплекту).
Важливо, де потрібно, вміти економити сили учня. Зважати на низьку здатність дітей із РДУГ до відстеження власної втоми (зокрема, дітей молодшого шкільного віку – на рівні дошкільників, підлітків – на рівні дітей молодшого шкільного віку) та, відповідно, потреби у контролі т.з. компенсованої втоми. Інакше втома може набувати накопичувального кумулятивного ефекту. Співвідношення процесів виснаження і відновлення визначається інтенсивністю роботи на уроці, характером і ступенем прояву освітніх труднощів: у разі інтенсивної роботи учня з ООП досить часто процес відновлення не може швидко і повністю компенсувати наявну втому, а остаточне відновлення відбувається пізніше. Для самих педагогів інклюзивного / спеціального класів ЗЗСО важливо навчитися визначати етап прихованої (компенсованої) втоми учнів, поки він не перейшов на етап повної (некомпенсованої) втоми
Варто включити для здобувача освіти в структуру уроку / заняття індивідуальну частину роботи (від ⅓ до ½ від обсягу уроку) та / або ввести додаткові мініперерви (від 1 до 3 на один урок по 2-4 хв. кожна), проводити фізкультхвилинки (до 3 на один урок, що спрямовані на великі групи м’язів та у поєднанні із дихальними вправами наприкінці) і динамічні паузи (до 1-2 на один урок) для забезпечення правильно організованої рухової активності на уроці та роботи в зоні компенсованої втоми. Мініперерви як «дозвіл не вчитися, коли дитина цього дійсно потребує» більш доречно включати в структуру уроку у разі постійної колективної роботи учня з ООП на уроці. Йдеться тут про важливість реалізації здоров'язбережувальних технологій на уроці.
Крім того, діти з РДУГ набагато швидше від одноліток втомлюються через емоційну перестимуляцію, яка виникає через наявність такої кількості подразників і вражень, яка перевищує здатність таких учнів опрацювати і впоратися з ними. Якщо для осіб з розладами аутистичногоспектру характерні нестандартні поведінкові реакції на впливи середовища, то для дітей із РДУГ більш характерний спектр стандартних, але гіпертрофованих (надмірних) поведінкових реакцій на подразники середовища.
Здобувачі освіти з РДУГ часто сприймаються як неслухняні, однак у разі високочутливості такі учні демонструють прояви небажаної поведінки як тимчасову гіпертрофовану реакцію на певну ситуацію. Часто діти з РДУГ, які і високочутливі діти, характеризуються загостреним почуттям справедливості і відповідно – гострими емоційними реакціями. Тож навколо навчального місця учня з РДУГ краще розташовувати спокійних дітей з гарною поведінкою для зниження вірогідності виникнення конфліктів і позитивного впливу на здобувача освіти. Також діти з РДУГ часто мають навчальні труднощі, оскільки їм не вистачає терплячості, а значить і часу у виконанні завдань, а також навичок співпраці: у такому разі навчальні труднощі мають вторинний характер відносно соціоадаптаційних. У такому випадку педагог (вчитель або асистент вчителя) часто має виступати для дитини в ролі «особистого асистента з організації часу».
З повагою, керівник Інклюзивно-ресурсний центр 3 Миколаївської міської ради
Прасол Дмитро Вікторович