ПРО НАВЧАЛЬНУ МОТИВАЦІЮ, УСПІШНІСТЬ І ДИСЦИПЛІНУ
Досить часто діти із особливими освітніми потребами сприймаються оточуючими з точки зору їхніх фізичних, функціональних обмежень і тих освітніх труднощів, з якими вони стикаються під час навчання. Однак приділяючи надміру уваги труднощам дітей, важливо розпізнати також і їхні сильні сторони. Сильні сторони можуть бути значними або скромними, видимими чи прихованими, однак вони однозначно є і не в одній якості. Такий підхід забезпечує оптимістичну перспективу позитивного розвитку особистості здобувача освіти. Важливо вміти знаходити в дитині сильні сторони в перспективі, з часом: не тільки на початку роботи під час укладання індивідуальної програми розвитку, але і більш глибокі – на наступних етапах роботи.
Потрібно пов’язувати навчальну діяльність для учня із отриманням задоволення: успішність розвиває дитячу допитливість. Як писав свого часу Григорій Сковорода, «хто добре захопився, той добре почав, а добре почати – це наполовину завершити». Важливо дотримуватися принципу підтримки самостійної активності дитини з урахуванням її вікових та індивідуально-психологічних особливостей, оскільки створення умов для стимуляції самостійної активності здобувача освіти з ООП є важливою передумовою успішності інклюзивного навчання. Зокрема, під час організації навчання враховувати і використовувати відомий ефект IKEA як схильності людей більш високо, позитивно оцінювати поробки, змайстровані власними руками, якщо вони відповідають певному рівню очікувань. Це підвищує самооцінку, формує відчуття гордості за свою працю.
Для подальшого формування в учнів дії контролю пропонувати дітям виконувати перевірочні дії: аналіз зразка перед виконанням вправи, коментування (проговорювання) дітьми вголос своїх дій / відмітка про виконання на візуальному алгоритмі дій, аналіз досягнутого результату та / або співставлення зі зразком, виправлення виявлених помилок. Сформованість у дітей навичок поопераційного контролю є основою оволодіння самоконтролем.
Звичайно, позитивна мотивація до навчання у багатьох дітей з ООП нестійка і крихка. Сам формат підкріплення має відповідати індивідуальним особливостям конкретної дитини, бути цінним для неї.
Цікавий момент: хоча всі знають про важливість працелюбності для досягнення поставлених цілей, проти жодна з опитаних осіб, які навчаються, не назвала її серед головних якостей людини (наведені дані за Н. В. Басовою). Адженавіть розкриття таланту людини – це здібності плюс праця. Тому команда психолого-педагогічного супроводу має визначити обсяги навантаження і пріоритетні підходи до навчання учня для створення оптимальних умов задля успішного забезпечення особливих освітніх потреб такого здобувача освіти. Варто хвалити здобувачів освіти з ООП за будь-яку конструктивну ініціативу під час освітнього процесу. Адже всі діти мають потребу «підзаряджатися» підтримкою, любов’ю дорослих – лише з часом змінюються форми «підзарядки».
Потрібно відзначити також ту значну кількість зусиль, якої часто доводиться докладати педагогам ЗЗСО для підтримки дисципліни в інклюзивному класі. Адже дисципліна – це свідоме дотримання правил і норм поведінки, організоване виконання учнівських обов’язків, з чим можуть виникнути суттєві труднощі принаймні у частини осіб з ООП (зокрема, у разі наявності розладу дефіциту уваги з гіперактивністю, опозиційно-викличної поведінки, розладів аутистичного спектра, порушень інтелектуального розвитку тощо). Тож насправді порушення дисципліни здобувачами освіти з ООП часто зумовлене не їхніми характерологічними особливостями, а наявними порушеннями психофізичного розвитку (зокрема, особливостями функціонування нервової системи). Прикладом позитивного підходу в корекційній роботі педагога на уроці може бути навчання дитини терпінню: якщо дитині складно втриматися і вона хоче відповісти першою (по суті - викрикнути з місця), то просити почекати, а потім обов’язково похвалити за це. Не забуваючи про контроль, потрібно вміти довіряти дитині: «людна, яку підозрюють, схильна до хитрування, стає пройдисвітом» (Януш Корчак). Адже дитина хоче, щоб педагог проявив своє добре ставлення саме тоді, коли вона винна, коли з нею трапилася неприємність.
З повагою, Прасол Дмитро Вікторович
Інклюзивно-ресурсний центр 3 Миколаївської міської ради